StoreDot batterijcellen in 10 minuten oplaadbaar

StoreDot is een in Israël gebaseerde start up, die sinds kort heeft aangekondigd dat ze de allereerste 4680 cilindrische batterijcel hebben geproduceerd. Dit zijn batterijen die sterk lijken op de batterijen waar Tesla afgelopen jaar mee op de proppen kwam. Batterijen die je in maar liefst 10 minuten al volledig kunt opladen. In veel opzichten toch een flinke doorbraak in de industrie.
Tesla eerst
Afgelopen jaar kwam Tesla dan eindelijk met de langverwachte 4680 batterijcel. Daar werd meteen bij vermeld dat deze batterij de batterijkosten met maar liefst 50% zou verminderen. En dan is in alle opzichten een enorm staaltje innovatie. Iets wat zeker met de huidige energietransitie richting groene energie zeer goed van pas komt.
De naam 4680 is daarbij niet zomaar uit de lucht komen vallen. Deze nummers staan namelijk voor de afmetingen van de batterijcel. De cellen zijn 46 bij 80 mm. Dit klinkt misschien aan de kleine kant, maar dat is het zeker niet. De batterijcellen zijn namelijk groter dan enig andere batterijcel die ooit daarvoor is geproduceerd. En nog met een marge ook.
Er was een reden dat ze zo groot nooit eerder zijn geproduceerd. Bij batterijen van zulke groottes ontstaan er namelijk thermische problemen. Een belangrijk struikelblok was dan ook om deze thermische problemen op te lossen. En Tesla is er als eerste in geslaagd om dit voor elkaar te krijgen.
Misschien nog wel meer bijzonder dan deze ontwikkeling is het feit dat Tesla dus ook daadwerkelijk deze batterijen zelf gaat produceren. Als autobedrijf zijn ze daarmee de eerste die de touwtjes zelf in handen nemen. Tegelijkertijd gaan ze wel ook de samenwerking met andere producenten aan om zoveel mogelijk en zo goed mogelijk 4680 cellen te maken.
StoreDot als nieuw gezicht in de markt
Vervolgens besloot StoreDot dus ook mee te gaan doen. En niet zonder slag of stoot. Het doel was onmiddellijk om een extreem korte oplaadduur te forceren. Een logische gedachte, gezien ze al jaren bezig waren met het verbeteren van de oplaadduur van batterijen voor elektrische voertuigen. Een mooi voorbeeld hiervan is het opladen van een elektrische scooter binnen 5 minuten.
Vandaag de dag heeft StoreDot dus een 4680 batterijcel prototype dat binnen 10 minuten op te laden is. Volgens Dr. Doron Myersdorf, de CEO, is de door siliconen gedomineerde technologie een innovatieve vorm van extreem snel opladende cilindrische cellen. Na 3 jaar van ontwikkelen, testen en toepassen van specifieke kennis is het dan eindelijk gelukt. Vanaf 2024 gaat de productie van deze batterijcellen van start. Tot die tijd is het dus rustig afwachten of alles volledig volgens plan verloopt en of de batterijen aan de hoge verwachtingen gaan voldoen.
Innovatieve batterijcellen staan aan de basis van verdere ontwikkeling in deze industrie. Desondanks is het belangrijk om een slag om de arm te nemen. Prototypes zijn niet altijd even betrouwbaar wanneer het op toepassing in de echte wereld aankomt. Want gaan de 4680 batterijen op grote schaal ook nog in 10 minuten volledig opgeladen zijn?